Natuurlijk eten is een proces van bewustwording

Ik probeer zo natuurlijk mogelijk te eten en dat is een proces dat jaren geleden is begonnen en dat steeds verder gaat. Toen ik begon aan de opleiding natuurgeneeskunde in Bloemendaal, waren de meeste mensen -in tegenstelling tot mezelf- al jaren bezig met gezondheid en voeding en aten veel mensen in mijn klas geen vlees.

Het eten van vlees is namelijk een punt waar veel haken en ogen aan zitten en dat je vanuit verschillende oogpunten kunt bekijken;

  • Vanuit dierenwelzijn; alle levende wezens willen blijven leven en kennen doodsangst. Geen dier wil sterven.
  • Vanuit gezondheidsoogpunt: er wordt veel te veel vlees gegeten. Dat veroorzaakt verzuring in het lichaam, wat -op termijn- weer leidt tot allerlei milde tot ernstige lichamelijke ongemakken.
  • Vanuit het milieu; de grote hoeveelheid landbouwdieren veroorzaakt een grote stijging van afvalstoffen en CO2 uitstoot. Bovendien is het volledig inefficiënt.

Ik vind vlees lekker. Het is niet te vervangen door iets anders. Vlees is vlees. Dat heeft in mij de afgelopen jaren regelmatig tweestrijd veroorzaakt. Ik houd erg van dieren en ik zou zelf ook niet graag gedood worden om te dienen als voedsel. Aan de andere kant wil ik niet te antropomorf denken. Dieren hebben wel gevoel, maar geen ratio. En in de natuur gaat het er nog heftiger aan toe. Maar dieren doden om te overleven en niet voor de ‘lekkere trek’. Dat is wel een groot verschil.

Dat het dagelijks eten van vlees ‘normaal’ is of noodzakelijk, is een aanname. Een idee dat door de vleesindustrie door middel van reclames in onze hoofden is geïmplementeerd. Het is goed daar eens over na te denken. Het woord vlees-industrie of bio-industrie zegt het al, het is een industrie. En levende wezens met gevoelens worden gebruikt als productiemiddel om geld mee te verdienen. Dat moet uiteraard zo efficiënt mogelijk, waarbij dierenwelzijn minder belangrijk is dan het maken van winst. Dit heeft in ons land geresulteerd in een industrie met miljoenen dieren die mishandeld worden doordat ze niet kunnen zijn wat ze oorspronkelijk zijn. En dan hebben we het nog niet eens over de wantoestanden in de slachthuizen, dierentransporten over lange afstanden en onder erbarmelijke omstandigheden en stallen vol levende dieren die geen kant op kunnen, die om de haverklap afbranden omdat hebberige boeren te beroerd zijn te investeren in veiligheid.

Het vreemde is dat heel veel mensen hiervan op te hoogte zijn en er toch geen consequenties aan verbinden. En deze mensen durven zichzelf zonder blikken of blozen ‘dierliefhebber’ te noemen omdat ze zoveel houden van de hond of de kat. Het is te gek voor woorden.

Prototype van een plofkip (foto: Wakker Dier)

Prototype van een plofkip (foto: Wakker Dier)

Toch ben ik -ondanks bovenstaand betoog- geen vegetariër. Misschien word ik dat nog wel een keer, maar ik heb mijn vleespatroon wel drastisch veranderd en verminderd. Het heeft lang geduurd voordat ik de plofkip kon opgeven. Ik had in mijn hoofd dat ik het vlees van grote dieren wel kon laten liggen, maar niet de kip, waaraan ik bijna verslaafd was. Ook de krokante kipjes van Kentucky Fried Chicken kon ik tot enkele jaren geleden niet weerstaan. Terwijl ik toen echt wel op de hoogte was van de situatie van de productiekippen van Kentucky Fried Chicken. Zelfs gisteren bekroop me vanuit het niets ineens nog de gedachte dat ik er misschien stiekem  wel een paar stukjes kip kon halen. Ik eet echter al heel lang geen plofkip meer en ik wist dat het zou tegenvallen. Plofkip is niet alleen ethisch volkomen onverantwoord, het is gewoon niet lekker. Je herkent gebraden plofkip aan de zachte botten en kraakbeen en een onaangename smaak.

Af en toe eet ik een stuk parelhoen. Die hebben stevige botten, want voor zover ik weet bestaat er geen parelhoen-bio-industrie. En ze smaken zoals een kip hoort te smaken. Naar kip. Normale kip vult ook veel meer. Je hoeft er minder van te eten. Dat komt omdat het vlees van betere kwaliteit is.

Als natuurgeneeskundige ben ik ervoor zo gevarieerd mogelijk te eten en dat de producten die je eet van de beste kwaliteit zijn. Dat zijn dus meestal niet de (massa)producten die in de supermarkt te vinden zijn. Een vegetarisch of veganistisch dieet is prima, maar niet noodzakelijk. Het wel of niet eten van vlees blijft een heel persoonlijke keuze. Wel vind ik -vanuit alle hierboven opgesomde standpunten bezien- dat het eten van vlees elke keer weer een heel bewuste keuze moet zijn. Er wordt tenslotte een leven genomen en dat vereist een respectvolle afweging. Waarbij de volgende vragen worden gesteld; waar komt het vandaan? is het ethisch verantwoord? Wil ik dit?

Vlees uit de vleesindustrie is de schandvlek van ons huidige tijdperk, waar we, generaties verder, heel vreemd tegenaan zullen gaan kijken. Vlees uit de vleesindustrie is -per definitie- vlees van ernstig mishandelde dieren. Wil je dat echt?

Wil je toch vlees eten, kies dan het liefst voor vlees van dieren die in het wild hebben kunnen leven. Biologisch vlees is ook een optie, maar door de populariteit is daar inmiddels ook een risico dat de dieren slechter zijn behandeld dan je had gewild. Zodra het populair wordt en er geld mee verdiend kan worden, zijn er altijd mensen die trucs uithalen. Dit geldt zeker voor biologisch vlees uit de supermarkt en minder voor het vlees uit de natuurvoedingswinkel.

Er zijn ontzettend veel fijne alternatieven om geen vlees van dieren te hoeven gebruiken zoals de producten van de Vegetarische slager op basis van lupine (niet iedereen kan echter tegen lupine) en producten op basis van tofu die je bij iedere supermarkt kunt vinden. En dan hebben we natuurlijk ook de gewone, natuurlijke producten als paddestoelen en noten, die heerlijk zijn om in het avondeten te verwerken.

Het blijft voor mij een uitdaging steeds een goede weg te vinden tussen mijn verlangen af en toe een stukje vlees te eten en mijn liefde voor dieren, de natuur en het milieu.

Geef een reactie

